مشاورین حسابداری ومالیاتی امین(حساب وکتاب شما با ما)

انجام خدمات مالی ومالیاتی

تیپ شخصیتی مناسب برای حسابداری

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷ ق.ظ

در فرآِیند پیدا کردن یک شغل مناسب درکنار دانش مالی و تجربه در این حوزه، تیپ شخصیتی فرد متقاضی یکی دیگر از عوامل کلیدی است که کارفرمایان معمولا در هنگام استخدام بررسی می کنند.

مشاغل مالی اغلب نیازمند تیپ های شخصیتی خاصی هستند و شرکت ها نیز به دنبال افرادی هستند که بیشترین تناسب را با شغل، محیط کارو همکاران داشته باشند. ویژگی های کلیدی که کارفرما در هنگام استخدام در نظر می گیرد، با توجه به نوع مشاغل مورد نظر متفاوت است. در بسیاری از شرکت های دنیا برای سنجش میزان تناسب و نوع عملکرد فرد در شغل مورد نظر، از تست شخصیت شناسی MBTI استفاده می شود. به طوری که در ۸۰ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون از این تست برای ارزیابی نیروها در فرآیند استخدام های جدیدشان استفاده می کنند.

مطابق با نتایج تحقیقات سازمان های معتبر دنیا، یک حسابدار باید فردی دقیق و جزئی نگر، دارای تفکر تحلیلی با مهارت های سازمانی و ارتباطی خوب باشد. اگرچه هر فردی که استعداد تحلیلی داشته و بتواند صورت های مالی را به درستی تهیه و ارزیابی کند می توانددر زمینه حسابداری موفق شود، ولی برخی از تیپ های شخصیتی ممکن است نسبت به سایرین برای این شغل بهتر باشند.

بر اساس تست MBTI 16 تیپ شخصیتی در بین انسان ها وجود دارد که ۶ تیپ آن برای شغل حسابداری مناسب ترند:

ESTJ

این تیپ شخصیتی نوعا افرادی وابسته، ساختار مند و عملگرا هستند که اینها ویژگی های خوبی برای یک حسابدار است. این افراد تمایل بیشتری به برون گرایی، حس و منطق قوی و انضباط در کارها دارند. تیپ شخصیتی ESTJ تاکید زیادی بر واقعیت (نه تئوری ها) داشته، سازگار و هوشیار هستند و می توانند رهبران خوبی باشند.

 ESFJ

شخصیت این افراد مهربان، دوست و قابل اعتمادند. آنها افرادی اجتماعی اند که برای کار تیمی ارزش قائل بوده و از خدمت به دیگران لذت می برند. به همین دلیل به این تیپ شخصیتی «حمایت کننده» می گویند. آنها بسیار سازگار بوده و تمایل زیاد آنها به رعایت سنت ها و قوانین یک ویژگی کلیدی شان برای یک حسابدار بودن است.

 ISTJ

این تیپ شخصیتی«بازرس » هستند. آنها بسیار وظیفه گرا ، مراقب ، با وجدان و محترم اند. این ویژگی ها برای یک حسابدار که باید فردی مسئول و قابل اعتماد باشد، لازم است.

ISFJ

شخصیت ISFJ عموما آرام، حامی و حساس هستند. این افراد که به «محافظ» معروفند تمایل بیشتری به درون گرایی داشته، به جژئیات توجه کافی داشته و با پشتکار خوبی به دیگران خدمت می کنند.

 ENFJ

این تیپ شخصیتی به عنوان «مربی» شناخته می شوند چون افرادی حامی، مثبت بوده و به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کنند. تمایل طبیعی شدید آنها به برقراری ارتباط و هدایت دیگران برای رسیدن به موفقیت، قدرت بالقوه خوبی به آنها برای رسیدن به موقعیت های رهبری در حوزه حسابداری داده است.

ENFP

این تیپ شخصیتی به دلیل تمایل ذاتی آنها به الهام بخشی و ایجاد انگیزه، «مدافع و حامی» خوانده می شوند. شخصیت مهربان و دلسور در کنار طبیعت اخلاق مدار آنها موجب شده به ارزش ها کاملا پایبند بوده و نقش بسیار مثبتی را در حرفه خود ایفا کنند.

شناخت تیپ های شخصیتی هم برای کارفرمایان و هم برای متخصصان حوزه منابع انسانی در جهت افزایش توانمندی های بالقوه هر یک از کارکنان بسیار مفید است. کارکنان با تیپ های شخصیتی مختلف نقاط ضعف و قوت مختلفی را برای سازمان ها به همراه می آورند. به این خاطر شناخت تیپ های شخصیتی متقاضیان و کارکنان بر اساس تست mbti بسیار مورد استفاده مدیران استخدامی در سطح دنیا است.

  • پورحسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی