۲۰ نکته درباره حسابداران حرفهای
در این مقاله ۲۰ مورد ذکر می شود که با انجام این موارد بسیار زودتر از سایرین به عنوان یک حسابدار به موفقیت برسید. به همان نسبت که با انجام این موارد به موفقیت در کار حسابداری خواهید رسید با انجام ندادن آن هم با نسبت بیشتری از موفقیت در زمینه حسابداری دور خواهید شد:
1- مطالعه و به روز بودن اطلاعات:
یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر داشته باشید مطالعه و کسب اطلاعات درباره رشته حسابداری و موارد مرتبط به آن اعم از مسایل مالی ، مالیاتی ، بیمه و … می باشد. هر چقدر که اطلاعات مالی بیشتری داشته باشید می توانید خود را به عنوان حسابداری آگاه و توانمند معرفی نمایید و به همان نسبت از درآمد بیشتر و جایگاه بهتری برخوردار شوید. منابع مطالعاتی شما می توانند کتاب، روزنامه، مجله، فیلم های آموزشی ، اینترنت و … باشند.با توجه به تغییرات زیادی که در زمینه اطلاعات اتفاق می افتد این مورد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.
۲- مطالعه قوانین :
یک حسابدار آگاه و حرفه ای همواره باید آشنایی کافی به قوانین جاری کشور به ویژه قوانین مالیات، تامین اجتماعی ،قانون کار ، قانون تجارت داشته باشد به همین دلیل پیشنهاد می گردد همواره نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات در این زمینه اقدام گردد.
۳- آشنایی با نرم افزار هایی از قبیل ورد و اکسل :
یکی از مهمترین نرم افزارهایی که هر حسابدار باید به آن تسلط کافی داشته باشد نرم افزار اکسل محصول شرکت مایکروسافت می باشد که در بسیاری مواقع محاسبات و گزارشات بسیار خوبی می توان از آنها استخراج نمود و به عنوان اطلاعات جانبی همراه با سایر گزارشات ارائه نمود و یا حتی می توان جهت انجام اموری مثل محاسبه حقوق ، استهلاک و … از ان بهره گرفت .
۴- آشنایی و شناخت نسبت به نرم افزارهای حسابداری:
هر چقدر که نسبت به نرم افزارهای بیشتری شناخت و تسلط داشته باشید امکان اشتغال و پیشرفت شما نیز بیشتر میگردد پیشنهاد میشود دوره هایی را جهت یادگیری نرم افزارهای گوناگون در حوزه حسابداری شرکت نمایید.
۵- تاییدیه جهت دریافت و پرداخت ها :
یک حسابدار رویدادها و اتفاقات را دریافت، تجزیه تحلیل و ثبت می کند و اقدام به گزارش گیری می کند. با توجه به اینکه صاحبان سرمایه افراد دیگری می باشند حتما در خصوص مواردی مانند پرداخت ها، صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق همکاران و … تاییدیه های لازم را از مدیران شرکت و افراد صاحب امضا و اختیار دریافت نمایید و حتما این تاییدیه ها و مدارک دریافتی را جهت مراجعات احتمالی ، بایگانی و نگهداری نمایید.
۶- ثبت به موقع اسناد مالی :
ارزش گزارشات به روز و کامل بسیار بیشتر از گزارشات ناقص و قدیمی می باشد. به روز بودن گزارشات با ثبت به موقع اسناد حسابداری حاصل می شود و تاثیر بسزایی در تصمیمات مدیریتی دارد.ضمن اینکه اگر به فاصله بسیار کوتاهی نسبت به ثبت اسناد اقدام شود به دلیل حضور ذهن احتمال اشتباه کاهش می یابد.
۷- تعیین اولویت در انجام امور حسابداری:
یکی از معیارهای تعیین اولویت جهت انجام کار حسابداری و ثبت اسناد، مبلغ اسناد می باشد. به عنوان مثال ثبت و بایگانی یک رسید بانکی یکصدمیلیون ریالی بسیار با الویت تر از ثبت یک هزینه تنخواه یک میلیون ریالی می باشد. به همین ترتیب ثبت هزینه حقوق ماهانه بسیار مهمتر از ثبت هزینه چند هزار تومانی است.
۸- ارائه گزارشات و اطلاعات دقیق و بدون ابهام به مدیران شرکت جهت اتخاذ تصمیمات لازم:
با توجه به اینکه در برخی از موارد مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت از اطلاعات مالی استفاده می نمایند یک حسابدار باید تا حد ممکن گزارشات صحیح، شفاف و روشنی به آنها ارائه نماید و در صورت داشتن موارد ابهام، آنها را دقیقا به مدیران و سایر افراد ذینفع اعلام نموده و موارد ابهام را توضیح دهد. در نظر داشته باشید که معمولا کارآیی سیستم حسابداری با ارائه گزارشات صحیح سنجیده می شود.
۹- پشتیبان گیری از اطلاعات مالی:
قبل از انجام هر فعالیتی در نرم افزار های حسابداری از قبیل حذف سند، ابطال سند، ویرایش سند، انتقال نرم افزار حسابداری به کامپیوتر جدید، بعد از اتمام ثبت های روزانه، بستن حساب ها در پایان دوره و به طور کلی هر نوع تغییری که خارج از روال عادی ثبت های روزانه می باشد حتما و بدون استثنا از اطلاعاتتان پشتیبان تهیه نمایید تا در صورت بروز مشکل، به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشید. هم چنین فایل پشتیبان اطلاعات خود را در چند جای مختلف نگهداری کنید تا در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها، به سایر فایل ها دسترسی داشته باشید.
در ضمن همیشه به یاد داشته باشید که ممکن است نرم افزارها بنابه دلایلی از قبیل ایرادهای برنامه نویسی، ویروسی شدن، قطع برق و … دچار مشکل شده و اطلاعات درستی ارائه ندهند. به همین دلیل باید به صورت پیوسته اطلاعات و گزارشات آن ها کنترل شود. برخی مواقع حضور ذهن حسابداران و سایر افراد آگاه از موضوعات می تواند در جهت رفع مشکل مفید باشد.
۱۰-تمدید قرارداد های پشتیبانی نرم افزارها:
نرم افزارهای حسابداری معمولا دارای مدت زمان معینی برای پشتیبانی رایگان می باشند و پس از اتمام دوره پشتیبانی رایگان، دریافت خدمات پشتیبانی با پرداخت وجه برای دوره بعدی امکانپذیر است. پیشنهاد می شود پس از اتمام قرارداد پشتیبانی رایگان حتما نسبت به تمدید قرارداد نرم افزار اقدام نمایید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات شرکت تولید کننده نرم افزار برخوردار شوید.
۱۱-آگاهی نسبت به اهمیت کار حسابداری:
یکی از مهمترین بخش های شرکت ها، بخش حسابداری می باشد که با تصمیمات و اقدامات خود می تواند باعث ایجاد سود و یا زیان برای شرکت شود و یا حتی آینده شرکت را به خطر اندازد. یک حسابدار حرفه ای همیشه باید اهمیت حرفه خود و تاثیر آن را بر شرکت ها در نظر بگیرد.
۱۲ – اهمیت نگهداری اسناد و مدارک حسابداری :
در زمان کار و انجام محاسبات یا ثبت اسناد معمولا حسابداران مدارک و یادداشت هایی در اختیار دارند که یا خودشان تهیه کرده اند و یا از طرف مدیران یا سایر افراد به آتها تحویل داده شده است و در برخی موارد به عنوان مبنای محاسبات یا ثبت های حسابداری قرار گرفته است .اینگونه اسناد و مدارک دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند که حتما باید نسبت به بایگانی و نگهداری این اسناد اقدام گردد حتی در صورتی که فکر می کنید برخی مدارک یا یادداشت ها بی ارزش می باشند تا مدتی نسبت به نگهداری آنها اقدام نمایید.گاهی اوقات همین مدارک بی ارزش مشکلات و مسائل زیادی را حل می نمایند.
۱۳- رازداری:
بسیاری از اطلاعات و اسناد و مدارکی که در اختیار بخش حسابداری قرار داده می شود اطلاعات مهمی از قبیل موجودی حساب بانکی ، میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و یا سود و زیان شرکت ، میزان حقوق دریافتی همکاران و …می باشد که افشای آن ممکن است باعت ایجاد ضرر به افراد ذینفع یا شرکت گردد. به همین دلیل یکی از مهمترین موارد رازداری و عدم افشای اینگونه اطلاعات می باشد.
۱۴-امانتداری :
یک حسابدار خوب و حرفه ای از نظر اخلاقی هم باید حرفه ای عمل نماید.یکی از خصوصیات یک حسابدار خوب امانتداری می باشد . اسناد و مدارک ،اوراق بهادار مواردی از این قبیل که جزء سرمایه شرکت ها می باشد در اختیار حسابدار قرار داده می شود و حسابداران باید به دقت از این گونه مدارک و اسناد مراقبت و نگهداری کنند.
۱۵-سلامت اخلاقی و حرفه ای :
مهمترین و بهترین خصوصیات یک حسابدار ، سلامت اخلاقی و حرفه ای می باشد . یک حسابدار حرفه ای باید همه جوانب اخلاقی و حرفه ای را در زمینه کار خود مد نظر داشته باشد . مهمترین دارایی یک حسابدار حسن اعتبار اوست.
۱۶- نظم ، نظم و باز هم نظم :
شاید هیچ چیز به اندازه بی نظمی باعث کاهش ارزش و اعتبار حسابدار نگردد. یک حسابدار حرفه ای و خوب همیشه از هر نظر منظم می باشد ورود بدون تاخیر به محل کار،خروج در زمان مقرر، نظم در محل کار و …از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
۱۷- آشنایی به اصول نامه نگاری:
یک حسابدار آگاه و حرفه ای باید توانایی لازم و کافی جهت نگارش انواع نامه های اداری را داشته باشد به عنوان مثال متن نامه ارسالی جهت سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی یا نامه به مدیر عامل تفاوتهای زیادی دارند که باید در نظر گرفته شود.
۱۸- اطلاع از اصول بایگانی اسناد و مدارک:
بایگانی اسناد و مدارک را به نحوی انجام دهید که به ساده ترین شکل و در سریعترین زمان به مدارک دسترسی داشته باشید و همین طور احتمال گم شدن یا مخدوش شدن مدارک و اسناد را به حداقل برسانید.
۱۹- نشستن درست:
اکثر حسابداران در زمان انجام کار اهمیتی به نوع نشستن بر روی صندلی و همچنین کار به روش استاندارد با کامپیوتر نمی دهند و به همین دلایل پس از مدتی دچار مشکلاتی از قبیل کمر درد، درد در ناحیه گردن و … می شوند. با توجه به اینکه ممکن است یک حسابدار چند ساعت مداوم بر روی صندلی نشسته باشد و مشغول کار باشد باید اهمیت بیشتری به نحوه نشستن خود داده و روش صحیح نشستن را برای جلوگیری از آسیب و مشکلات جسمی به عادت روزانه خود تبدیل کند.
۲۰-استراحت کافی، ورزش و تغذیه مناسب:
حسابداری از جمله مشاغل پر استرسی است که می تواند تمام زمان شما را در اختیار گرفته و شما را از تفریحات و استراحت دور کند. با توجه به حساسیت این رشته یک حسابدار حتما باید به میزان کافی استراحت نماید و در کنار کار ،تفریحات و استراحت کافی داشته باشد.همچنین انجام ورزش های مداوم و تغذیه مناسب می تواند باعث شادابی و کارآیی بیشتر حسابداران شود.
- ۹۵/۱۲/۲۱